Osuuskunta KPY

Keskustelua kotimaisista osakkeista.

Valvoja: Ram

Osuuskunta KPY

ViestiKirjoittaja gämbleri » 05.04.2015 19:25

Mites listaamaton Osuuskunta KPY? Entinen Kuopion puhelin, nykyinen sijoitusyhtiö Pohjois-Savon painotuksella.

Plussana osuuskuntamuoto, eli osinkojen sijasta tulee korkoa, joka on kevyemmin verotettua kuin osingot (5000 euroon asti korosta on 25% pääomatuloa). Osuuskuntamuodossa on myös erikoista se, että jokaisella osakkaalla on yksi ääni, riippumatta omistusten määräst.

Hinta pyörii nykyisellään jossain noin 23 eurossa, mikä on kai jonkin verran alakanttiin, omistuksia olisi noin 40 euron arvosta osuutta kohden. Toki tässä on kaikki listaamattomien osakkeiden riskit ja hankaluudet, mutta jos tämän ostaa pitkä aikaväli mielessä, niin ehkäpä se ei niin haittaa.

Sijoitustiedossa oli Pyysingin Akilta mielenkiintoinen juttu aiheesta viime kesältä:

Olen ollut KPY:n suhteen varsin huoleton jo pitkän aikaa. Joskus vuosituhannen vaihteessa näin unissani jo Puijon tornin kohoavan minun rahoillani. Lisäksi DNA:n alkutaival oli melkoista kompastelua. Viisitoista vuotta myöhemmin DNA:t on myyty ja Puijon tornin korkeus ennallaan.

Huolettomuuteni johtuu kahdesta syystä. KPY on koko historiansa ajan tehnyt liiketoiminnallisesti perustultuja päätöksiä. Monet muut puhelinyhtiöt ovat pyrkineet joko maksimoimaan toimivan johdon hyvinvoinnin ja vallan, tehneet päätöksiä aluepoliittisin perustein tai molempia.

Toisekseen tunnen yhtiön toimivan johdon. Olen tavannut hallituksen puheenjohtajan Ossi Saksmanin pari kertaa ja hän vaikuttaa varsin sivistyneeltä yritysjohtajalta, joka oikeasti pyrkii tuomaan lisäarvoa omistajille. KPY:n tapauksessa hpj:n rooli on hyvin operatiivinen.

Toimitusjohtaja Lauri Kermanin kanssa taas olen luistellut kilpaa Brahiksen ympäri 1989, ja hän antoi kovan vastuksen. Näillä näytöillä kyseessä on siis kykenevä nuori mies. Toisaalta tiedän Laurin tarkan markan mieheksi, joka ei helpolla höttöön sijoita. Muut kuin luistelunäytöt puhuvat myös tämän puolesta.

Jos sijoitusyhtiön toimiva johto ei ole täysipäistä, rehellistä ja aja omistajien asiaa, kannattaa yhtiötä välttää muussa kuin yritysvaltausmielessä. KPY:n johto mielestäni täyttää kaikki kolme kriteeriä. Merkittävimpänä riskinä KPY:ssä näen, että Saksman jää eläkkeelle ja Kerman headhuntataan johonkin muualle ja heidät korvataan poliittisin perustein valituilla tuoreilla, mutta epäpätevämmillä savolaisilla.

https://www.sijoitustieto.fi/blogit/aki ... oi-soittaa

Olin jo ennen tätä niillä fiiliksillä, että KPY:hyn voisi lyödä jonkun summan kiinni tuottamaan korkotuloa, Pyysingin näkemys asiasta vain vahvisti tätä (Pyysing näyttää omistavan Rio Group oyn kautta 23 500 osuutta, ihan kelpo setti).
  • 0

gämbleri

Paluu Kotimaiset osakkeet