Täähän menee jännäksi... ks.
http://www.hefei-stip.gov.cn/hbgs/112676.shtmlTuolta kun avaa .pdf-tiedoston ja kääntää sen, niin entinen yhteisyritys* on laajentamassa tehdasta niin, että kittien tuotantokapasiteetti kasvaisi 7.5 miljoonasta 75 miljoonaan kittiin per vuosi. Euroissa kyseessä on n. 38 MEUR investointi. Aika hurjaa! Hittihän saa soppareiden perusteella liikevaihtoa, kun myy testien raaka-aineita yksinoikeudella ja lisäksi nettomyynnistä rojalteja. "The project mainly produces pepsinogen Ⅰ kit, pepsinogen Ⅱ kit, gastrin 17 kit, Helicobacter pylori IgG kit" ja Suomikin mainitaan useaan otteeseen, eli ilmiselvästi GastroPanel kyseessä? Saa syyttää hehkuttamisesta, mutta jos vanha kapasiteetti oli 7.5 miljoonaa testiä vuodessa, niin pessimistimmänkin arvion mukaan Biohitille tulisi viivan alle 7.5 miljoonan testin myymisestä Kiinassa 7.5 miljoonaa euroa (euro per testi) ja esim. P/E 30 Biohitin markkina-arvo olisi 180 MEUR nykyisen n. 67 MEUR sijaan ja tuo olisi vasta alku... Niin ja vanhoja tappioita lienee käyttämättä aika reilusti. Tarkistutin vielä nuo Kiinan tiedoston luvut kaverilla ja jos asiat ovat niin kuin näyttävät olevan, niin tämä lienee Biohitin diagnostiikkahistorian merkittävin uutinen.
*Biohit omisti aiemmin Hefeistä 40%, mutta luopui siitä mm. siksi, että täysin kiinalaisena yritys saisi paremmin mm. valtiollista rahaa investointeihin. Luopumisesta Biohit sai kertakorvauksen ja "Vastineeksi Biohit saa lisenssimaksun. Se lasketaan Hefein GastroPanel-tuotteiden nettomyynnistä. Biohit myy yksinoikeudella Hefeille myös GastroPanel-tuotteiden valmistukseen vaadittavat raaka-aineet. Lisenssi- ja jakelusopimus on voimassa vähintään 15 vuotta."
Make up your mind and call me then.