Ohjeita veroilmoituksen täyttöön

Rentoa keskustelua osakesijoittamisen yleisistä asioista

Valvoja: Ram

Ohjeita veroilmoituksen täyttöön

ViestiKirjoittaja Timba » 04.04.2014 15:21

Moi,

Nyt ois ongelma, konrkeettinen sellainen.

Myin viimevuonna kaikki TeliaSonerat eli toisena ajankohtana 570 ja toisena 500 kpl

Olen ostanut ne seuraavalla tavalla:

TELIASONERA
29.9.2008 JÄTTÖ SIIRTO 140 4,19 EUR 54134156
30.10.2009 JÄTTÖ SIIRTO 250 4,61 EUR 54134300
16.11.2009 JÄTTÖ SIIRTO 120 4,95 EUR 54134305
11.2.2010 JÄTTÖ SIIRTO 115 5,17 EUR 54134348
28.10.2009 JÄTTÖ SIIRTO 120 4,78 EUR 54134299
10.2.2009 JÄTTÖ SIIRTO 165 3,62 EUR 54134191
10.2.2009 JÄTTÖ SIIRTO 160 3,69 EUR 54134191
22.9.2010 AP OTTO 1 070 EUR 54219418

Välittäjä on vaihtunut välillä eli nuo ostot ei ole verottajan tiedossa nyt jostain syystä. Eli miten hitossa minä ilmoitan tuon määrän kauppoja ja nuo kaksi myyntiä oikein? Tuosta saan suoraan että mitä ja milloin mutta laittakaa nyt ratakiskoesimerkki että miten minä alan noita täyttämään tuonne? Ei ole ikinä tarvinnut näin tehdä kun on ollut joko yksi osto ja myynti tai hinnat verottajan tiedossa.

Verottaja merkinnyt nuo hankintameno-olettamalla eli menisi ihan sikana veroja nyt vaikka tuo voitto on aika pieni oikeasti.
  • 0

Timba

Re: Ohjeita veroilmoituksen täyttöön

ViestiKirjoittaja Arbuusi-apina » 06.04.2014 10:13

Jos myit kaikki pois, niin ei ainakaan sen kummemmin tarvitse välittää FIFO(first in first out)-periaatteesta.

Jos sinulla on vanhalta välittäjältä tositteet noista kaupoista, kuten yllä luettelit, niin teet noista vain yksinkertaisen laskelman ja laitat kauppatositteet liitteeksi niin eiköhän sen sillä pitäisi onnistua.

Tämähän pitäisi olla simppeli laskutoimitus:
a = koko rahasumma mitä sait osakkeista kun myit.
b = koko rahasumma mitä sinulla meni ostoihin yhteensä
c = välityspalkkiot
d = luovutusvoitto, josta joudut maksamaan tuon 30% veroa.

kaava: a - b - c = d

Tosiaan laskelmaan lyhyet perustelut mitä mikäkin tarkoittaa ja liitteeksi tositteet toteutuneista kaupoista niin eiköhän tuo tuolla hoidu.

Heräsi kuitenkin pieni kysymys tuosta AP OTTO merkinnästä. Jos oikein muistan, niin Teliasonera esitti tarjouksen, jossa Tellu olisi voinut ostaa omia osakkeitaan takaisin hieman markkinahintaa korkeammalla hinnalla. Jos taas halusi olla myymättä siivua osakkeistaan, niin oli mahdoillista myös erikseen myydä pois pelkät myyntioikeudet, niin tein itsekin ja ehkä merkinnästä päätelleen myös sinä. Päivämäärä vain hämää, minulla vastaava AP OTTO merkintä oli Nordnettiin merkattu 16.3.2011. Niin ja tuosta myyntioikeuksien myynnistä tuli erillinen selvityslappu, jossa oli myös teksti: säilytettävä verotusta varten. Oletko sinä saanut sitä ollenkaan? Siinä oli siis selvitys tuosta tapahtumasta, sillä se ei erikoistapahtumana tainnut mennä suoraan verottajan tietoon.
  • 0

Arbuusi-apina

ViestiKirjoittaja Timba » 06.04.2014 10:18

Siis ei mulla mitään muita tositteita ole kuin tuo verkkopankista otettu copypaste.

Ikinä en enää vaihda välittäjää. Paitti että tää meni vielä niin että Nordnet oli sille eQ muistaakseni tai jotain.

Mutta siis noita ostopäivämääriäkö ei tarvits sen ihmeemmin eritellä niihin kenttiin vaan laskee sen ostoihin käytetyn euromäärän ja merkkaa siihen lisätietokenttään nuo kauppaäivät ja määrät vaan lisätiedoksi?

Pitäs tehdä niin että aina vaan ostaa eikä ikinä myy mitään, vihaan tätä koko verosäätämistä ja varsinki kun ollut niin tyhmä että on vaihtanut välissä vällittäjää niin ei taas ole yllättäin verottajalla mitään tietoja mistään.

Omaa laikutta suurin osa kun ei ole tositteet missää mapissa vaan ne pitää aina kaivaa tuolta verkkopankeista. Pitäisi olla joo, mutta se pitäisi lista nyt on varmaan jokaisella jonkinlainen.
  • 0

Timba

ViestiKirjoittaja zuhi » 07.04.2014 08:11

Kysynpä minäkin tässä samassa ketjussa niin ei tarvitse montaa ketjua tehdä veroilmoituksen täytöstä. Aloitteleva sijoittaja olen ja viime vuodelle tuli pääomatuloja reilu 2000 euroa. Mietin tässä että mitä vähennyksiä siitä voisi tehdä. Yksi halpa sijoituskirja tuli ostettua, minkä ilmeisesti saa aika varmasti vähennettyä? Sitten olen huomannut että monet on myös nettilaskujaan lisänneet vähennyksiin, onnistuukohan näin pienillä pääomatuloilla? Toisaalta itsellä on se ongelma, että netti sisältyy veden ja sähkön kanssa käyttömäksuun niin ei siitä taida oikein saada netille mitään hintaa arvioitua edes?

Edit: Nyt hokasin että viime vuosihan tuli asuttua suurimmaks osaksi eri asunnossa kuin nyt ja siellähän mulla olikin ihan erikseen maksettava netti. Eli meneeköhän tuo netti vähennyksiin kun on vielä noin pienet pääomatulot?
  • 0

zuhi

ViestiKirjoittaja Arbuusi-apina » 07.04.2014 10:02

Hyvä kysymys!

Tosiaan, perinteisestihän työntekoon vaadittavat "työkalut" on voitu laittaa verotukseen. Itse en ole näitä pahemmin hyödyntänyt, johtuen lähinnä siitä, että sijoittaminen on lähinnä harrastus. Olen käsittänyt että vain kaupallisella alalla olevat saisivat veroetuudet sijoituskirjallisuuden hankkimisesta? Mutta ainahan sitä voi yrittää ja lähettää verottajalle kuitit perusteluineen, jos katsoo sen vaivan arvoiseksi.

Onko tosiaan jollain kokemuksia siitä, saako esim. netin laitettua verotukseen? Jos näin on, niin meikäkin on kiinnostunut.

Joskus oli muistaakseni tullut verottajan puolelta sellaista pohdintaa, että jos sijoittamisesta saisi vero-etuudet "työkalujen" hankkimisesta, niin voitaisiin jo melkein katsoa, että sijoittaminen olisi jo päätoimista tuloa, jolloin tulevaisuudessa alettaisiin ehkä verottaa ansiotulojen mukaan. Tosin tämä oli vasta idea-asteella. Pelottava ajatus kuitenkin..
  • 0

Arbuusi-apina

ViestiKirjoittaja Timba » 07.04.2014 12:34

Netin saa vähennyksiin, mutta ei siihen kannata mitään 100 megaista sitten yrittää pistää.

Esim. itsellä mennyt nätisti tuollainen 20 euroa per kk nettimaksuna läpi. Sitten sen päälle alan lehdet jos niitä tilailee ja kirjat jos niitä ostelee.

Sitten tietysti matkakuluja jos käy messuilla, yhtiökokouksissa jne. Nämä mennyt aina läpi.

Pistinpä puolet 500 euron läppäristäkin vuosi sitten ja meni läpi sekin, vai laitoinko 200 euroa tai jotain. Selitteeksi että tarvitsen konetta kaikessa ja käytän sitä muuhunkin, eli ei koko koneen hintaa tietenkään kun en minkään ammattimainen sijoittaja ole.

Että kyllä nämä tuntus läpi menevän kun on järki päässä ja mittasuhteet kohdillaan. Jos omistaa 1000 eurolla rahastoa niin aika turha on yrittää kaikkea mahdollista vähentää, mutta jos pääomatuloja on jo vaikka 2000 euroa niin kyllä siihen muutaman satasen vähennykset tuntuisi saavan läpi kunhan ne on oikeita ja perusteltuja tarpeita.
  • 0

Timba

ViestiKirjoittaja zuhi » 07.04.2014 21:19

Kiitos Timba vastauksesta. Pitääpä sit kokeilla saada vähennyksiin tuo yksi kirja sekä nettilaskut.

Kerroit saavasi 20€/kk nettivähennyksiä. Onko tuo 20€ koko nettilaskusi vai vain osa siitä? Mietin vain että jos ajattelee että saisi vaikka osan tuosta minun 30 euron nettilaskusta vähennyksiin, niin kannattaako laittaa koko lasku vai suosiolla vain osa siitä, esim. tuo 20€? Vai tiputtaako verottaja itse sitä summaa pienemmäksi jos ei hyväksy koko 30€ laskua?
  • 0

zuhi

ViestiKirjoittaja Timba » 08.04.2014 07:20

zuhi kirjoitti:Kiitos Timba vastauksesta. Pitääpä sit kokeilla saada vähennyksiin tuo yksi kirja sekä nettilaskut.

Kerroit saavasi 20€/kk nettivähennyksiä. Onko tuo 20€ koko nettilaskusi vai vain osa siitä? Mietin vain että jos ajattelee että saisi vaikka osan tuosta minun 30 euron nettilaskusta vähennyksiin, niin kannattaako laittaa koko lasku vai suosiolla vain osa siitä, esim. tuo 20€? Vai tiputtaako verottaja itse sitä summaa pienemmäksi jos ei hyväksy koko 30€ laskua?

Mulla on nyt tuo fulla rate eli mun tapauksessa joku 20 meganen ja siihen kaverina mobiilikaista eli sen on jotain 30 euroa kuussa. En mää tiedä väikka hyväksyisi tuonkin, mutta jotenkin ei tee tässä asiassa mieli kokeilla rajoja. ;)
  • 0

Timba

ViestiKirjoittaja zuhi » 01.09.2014 15:39

zuhi kirjoitti:Kysynpä minäkin tässä samassa ketjussa niin ei tarvitse montaa ketjua tehdä veroilmoituksen täytöstä. Aloitteleva sijoittaja olen ja viime vuodelle tuli pääomatuloja reilu 2000 euroa. Mietin tässä että mitä vähennyksiä siitä voisi tehdä. Yksi halpa sijoituskirja tuli ostettua, minkä ilmeisesti saa aika varmasti vähennettyä? Sitten olen huomannut että monet on myös nettilaskujaan lisänneet vähennyksiin, onnistuukohan näin pienillä pääomatuloilla? Toisaalta itsellä on se ongelma, että netti sisältyy veden ja sähkön kanssa käyttömäksuun niin ei siitä taida oikein saada netille mitään hintaa arvioitua edes?

Edit: Nyt hokasin että viime vuosihan tuli asuttua suurimmaks osaksi eri asunnossa kuin nyt ja siellähän mulla olikin ihan erikseen maksettava netti. Eli meneeköhän tuo netti vähennyksiin kun on vielä noin pienet pääomatulot?

Vastataan nyt tähän omaan viestiin kun voi siitä olla muillekin hyötyä. Eli näköjään oli verottaja hyväksynyt vähennyksiin sekä tuon kirjan että nettilaskut :)
  • 0

zuhi

ViestiKirjoittaja Loftis » 19.11.2014 20:58

Mitenkäs tämän vuoden verotus? Joko on veromyynnit tehty ja kaikki valmiina uuteen vuoteen?
  • 0

Loftis

Seuraava

Paluu Yleinen