Kannattaa varoa mitä toivoo

Taloudellinen riippumattomuus, onhan se ihan kivaa, mutta on siinä omat haasteensakin, ainakin itse olen näin kokenut. Ennen kuin oli enemmän kuin tarpeeksi niin silloin oli virtaa/motivaatiota painaa pitkää päivää, pysyä liikkeessä ja kehittää bisneksiä. Nyt kun on saavuttanut tilanteen jossa päivätyöhön ei vaan löydy motivaatiota(ei kehtaa pyytää sellaista palkkaa joka motivoisi ja tuskin sitä kukaan maksaisi

), on päivät täytettävä harrastuksilla. Ikävä tosiasia on, että hyvin harva kavereistani on samalla viivalla, eli heillä on työ- ja perhevelvoitteet, joten aikaa ei vaan meinaa löytyä.
Toki motivaatiota voisi yrittää mentaaliharjoittelulla - tarvitsen oman suihkukoneen, kunnollisen huvijahdin jne jne.. mutta kun en perkele tarvitse! Ei siinä, olisihan ne kivoja leluja, mutta vain sitä ne on, isojen poikien leluja. Eli mistäs sitten se motivaatio? Ideoita kyllä syntyy viikottain ja parhaillaankin tiedossa on projekti jolla teen muutaman millin, mutta siihenkin tulen etsimään vetäjän ja työntekijät. Ei vaan jaksa sitoutua perinteiseen työviikkoon ja lisäksi tuo työ veisi ulkomaille jossa on tullut vietettyä useampi vuosi.
Sijoittaminen on ihan mukavaa puuhastelua, siinä pääsee käyttämään aivojaan ja mahdollisesti tekemään hieman tiliäkin, mutta sosiaalista kanssakäymistä se ei korvaa ja onhan se hieman tylsää verrattuna siihen kun on oman firman puikoissa tekemässä itse päätökset.
Mitä tähän keskusteluun asuntolainoista ja sijoittamisen suhteesta tulee niin perkele, jos sijoittamalla löytyy huomattavasti parempaa tuottoa niin hölmöhän sitä lainojen kanssa kiirehtii. Itse otan ainakin kaiken irti tästä nykyisestä korkotilanteesta ja niinpä minulla on kaksi asuntolainaa ja yhden autonkin olen rahoituksella ottanut. Maksan lainoista 1.6-2.7% korkoa ja markkinoilta saan kymmenien prosenttien tuotot - eli kiitos vaan nollakorkopolitiikka, kyllä se minulle kelpaa

Toki riskien hallinnastahan on aina lopulta kyse, jos asuntolaina on todelline rasite, ehkä sen kanssa kannattaa olla varovainen, eli odottaa sillä vivuttamista ainakin niin pitkälle kun tuntuu, että se on helppo maksaa tarvittaessa pois.
Miten päästä taloudelliseen riippumattomuuteen? Sehän on tyypistä kiinni, eli onko riskinottaja ja valmis yrittäjäksi vai kärsivällinen sijoittaja. Jos nopeasti haluaa rikastua niin perusta oma yritys(jos löydät hyvän idean/markkinaraon) tai investoi riskisiin ja samalla ison tuottokertoimen tarjoaviin start up firmoihin. Molemmat tavat ovat myös loistava mahdollisuus köyhtyä

Jos taas löytyy kärsivällisyyttä niin sitten vaan järkeviä, hyvin hajautettuja sijoituksia ja sijoitussäästämistä kuukaudesta ja vuodesta toiseen - kyllä se siitä kertyy. Ehkä sekaan voi ottaa hieman start up huumaakin, toki pienpanimoita en suosittele, ne kun tuntuu suureksi osaksi olevan harrastus/kannatustoimintaa, ei sijoittamista ja uusia pienpanimoita syntyy kuin sieniä sateella. Toki täytyy myöntää, että itsekin olen leikitellyt pienpanimon perustamisella, mutta sen jos teen niin se tapahtuu omin rahoin ja ehkäpä se on sitten vain minun tapa täyttää päivät.
Onnea riippumattomuuden tavoitteluun! Joku viisas sanoi aikanaan, että tärkeintä on matka, ei päämäärä. Nyt alan itse hiljalleen ymmärtää mitä kyseinen henkilö ehkä sillä tarkoitti.