Vertaislainat

Rentoa keskustelua osakesijoittamisen yleisistä asioista

Valvoja: Ram

Vertaislainat

ViestiKirjoittaja vihuli » 13.06.2016 18:48

Miten moni teistä on lähtenyt mukaan näihin vertaislainoihin?

Esimerkiksi jos lueskelee esimerkiksi http://fellowfinance.fi/sijoittajalle ja https://www.fixura.fi/fi-fi/sijoittaminen/
niin lupaavat jopa 10% tuottoa, jossa on jo ilmeisesti huomioitu luottotappiot. Tuotto kuulostaa ainakin hyvältä.

Vähän pikaisesti aiheeseen perehdyin noiden lainafirmojen nettisivujen kautta ja jäi sellainen käsitys, että jokainen lainatarjous pitää sieltä käydä erikseen hyväksymässä tai hylkäämässä. Eli rahoja ei voi jättää vaan sinne makoilemaan, vaan pitää aktiivisesti käydä laittamassa eurot kiinni niihin lainoihin juuri omien ehtojen mukaisesti. Onko tästä kokemuksia, että miten paljon aikaa ylipäänsä menee siihen rahan sijoittamiseen, kun useimmissa vertaislainoissa yksi sijoittaja ei yksin koko lainaa myönnä, vaan 10-100 € osuuksia vain. Jos jokainen kymppi pitää käydä erikseen hyväksymässä, niin maksaako tuo ihan hyvältä kuulostava korkokaan sitä vaivaa, mikä pitää nähdä?

Pikavippejähän on tarjolla monenlaisia, niin ihan mielestäni kuitenkin kiinnostava vaihtoehto tämä, että aukeaa sijoittajalle mahdollisuus päästä siitä tienaamaan. Kun noita pienlainojen korkoja selailee eri vertailuista, niin otetaanhan niistä velallisilta aikamoiset kulut.

Kokeilemallahan saa tietty parhaimman kuvan asiasta, mutta vähä voisin kysellä ensin muiden kokemuksia noihin lainoihin sijoittamisesta.
  • 0

vihuli

Re: Vertaislainat

ViestiKirjoittaja Tomppeli » 13.06.2016 19:29

Ei ole kokemuksia mutta Nordnetin Rahapodissa oli noista juttua.
https://soundcloud.com/rahapodi/jakso-27-vertaislainaus
  • 0

Tomppeli

ViestiKirjoittaja gämbleri » 20.06.2016 11:20

Kiinnostaisi kyllä kokemukset, onhan tuossa aika lupaavia korkoprosentteja, mutta toisaalta se, mitä netistä olen sijoittajien kokemuksia löytänyt, niin aika heikosti tiukoillakin kriteereillä valitut lainaajat tuntuvat takaisin maksavan – vai onko tässä vain kyse siitä, että huonoista kokemuksista valitetaan herkemmin? Aika niukasti noita kokemuksia ylipäätään on missään näkynyt.
  • 0

gämbleri

ViestiKirjoittaja Minnamaaria » 16.08.2016 12:19

Luin jostain haastattelua Fixuran toimitusjohtajasta, se tyyppi ainakin tietysti kertoi, että sijoittajat ovat todella hyvin lähteneet mukaan vertaislainoihin, eihän mistään saa tällä hetkellä tollasta korkoa! 10+% korkoa ei taida herua oikein mistään. Mutta tosi vähän täällä sijoittajienkaan keskustelupalstoilla näistä jaetaan kokemuksia! Pistäkää ihmiset jakoon, niin tietää voiko noihin lähteä mukaan. itse olen harkinnut jo pari vuotta, mutta edelleenkin harkinnassa... :roll:
  • 0

Minnamaaria

ViestiKirjoittaja Janos » 21.02.2017 13:54

Itse lähdin mukaan testimielessä viime keväänä. Tosin aika pienillä summilla, koska vähän itsekin epäilin toimintaa. Vertasin muutamaa eri yritystä ja päädyin Fellow Financeen. Suurimmat syyt päätökseen olivat ilmaisuus (sijoittajalle siis), luottotappioiden käsittely (tästä lisää myöhemmin), sekä taustalla hääräävä Taaleri Oy.

Sijoittaminen on tehty todella helpoksi, jokaista lainatarjousta ei tarvitse itse metsästää ja hyväksyä, vaan sijoitukset voi jättää automaattiselle allokaattorille. Allokaattorin voi määritellä itse aika kattavasti, esim. mikä on suurin laina johon sijoitetaan, mikä on pisin maksuaika joka sallitaan, myös eri luottoluokkien välille voi asettaa painotukset (Fellow Finance arvottaa lainat tähdillä 1-5, jossa 5 on "turvallisin"). Parhaissa lainoissa on pienimmät korot, ja samalla ainakin teoriassa pienin luottotappioriski.

Luottotappioista puheenollen, Fellow Finance myy 90 päivää myöhässä olevat lainat perintätoimistolle 70% hintaan, joten koko laina ei mene kaivoon.

Markkinoita on tällä hetkellä kolme, suomalaiset kulutusluotot, suomalaiset yritysluotot, sekä puolalaiset kulutusluotot. Suomalaisissa lainoissa korkoprosentit pyörivät 8-20% välimaastossa, Puolassa hieman kovemmat korot, mutta myös riskit kovemmat, puolalaisissa lainoissa myös käsittääkseni luottojen myynti perintään ei toimi samalla tavalla kuin suomalaisissa.

Sitten niitä lukemia. Omalla kohdalla toteutunut tuotto näyttää olevan tällä hetkellä 11,4%. Myönnettyjä lainoja on muutama sata. Näistä valtaosa on suomalaisia kulutusluottoja, yrityslainoja on kymmenkunta, ja Puolan markkinoilla tusinan verran. Luottotappioksi on napsahtanut kaksi suomalaista ja yksi puolalainen laina (muutamassa puolalaisessa maksuviiveet yli 75 päivää, joten varmaan menee pakkaselle nekin). Muutama päivä sitten lopetin kokonaan Puolaan lainojen myöntämisen, näyttää siltä että jäävät maksamatta aika kovalla prosentilla.

Kokonaisuutena olen aika tyytyväinen tähän mennessä. Todennäköisesti kippaan tuonne vähän lisää rahaa jossain välissä.

Tästä jäi varmaan puuttumaan paljon oleellista asiaa, mutta vastailen mielelläni mikäli kysyttävää on!
  • 0

Janos

Paluu Yleinen