Kysy Ekonomisti - Kirjailija Mika Hyttiseltä

Kysymyksiä yrityksille, vastaukset niihin sekä hyvää keskustelua niiden pohjalta.

Re: Kysy Ekonomisti - Kirjailija Mika Hyttiseltä

ViestiKirjoittaja Mika » 08.05.2015 09:34

supahard kirjoitti:Hei Mika! Ensinnäkin kiitos mielenkiintoisista jutuistasi Twitterin puolella. Pitäisi saada kirjasikin vihdoin luettua. ;) Voisitko lyhyesti avata Tinpie-indeksin ajatusmallia (optimistic & conservative value line)?

Alkuviikon blogikirjoituksessa sivusin kysymystäsi:

Oma konservatiivinen arvioini vuoden 2009 lopulla oli, että suomalaisten pörssiyhtiöiden kokonaistuottoa mittaava indeksi kaksinkertaistuu vuosikymmenen loppuun mennessä 15.000 pisteeseen. Jos alkuperäinen hinta-arvio on 15.000, niin onko indeksin kurssilasku alle 7.000 pisteeseen kesken sijoitusperiodin hyvä vai huono asia? Näin tapahtui useaan otteeseen eli 8/2011, 10/2011, 11/2011, 12/2011 ja 6/2012. Noina "heikkoina" hetkinä indeksin tuotto-odotus oli yli 100 prosenttia alle kymmenen vuoden sijoitukselle.
Kun asiaa tarkastelee tällä tavalla, niin kurssilasku parantaa tuotto-odotusta, mutta samalla se halvemman ostohinnan myötä laskee tappioriskiä. Suurin osa sijoittajista ei kuitenkaan tyydy indeksituottoon; ei edes silloin, kun tarjolla olisi erinomainen tuotto-odotus.
Tällä hetkellä kokonaistuottoa mittaavan indeksin pisteluku on 13.750. Pitkän aikavälin tuotto-odotus on arvioni mukaan alhainen, joten en tällä hetkellä sijoita osakeindeksiin. En kuitenkaan siksi, että pelkäisin kurssipudotusta. Kurssipudotus alentaa uusien indeksiostojen tappioriskiä ja tarjoaa paremman tuotto-odotuksen.

Arvostusmallin idea on yksinkertainen. 31.12.2019 portfolioindeksi saavuttaa jonkun pisteluvun. Emme tarkalleen tiedä minkä, mutta historiasta näemme, että osakemarkkina on noussut melko tarkasti inflaation, reaalisen talouskasvun ja osinkotuoton verran. Jokainen voi toki itse esittää oman arvion siitä, mihin indeksi päättyy 31.12.2019. Olipa arvio mikä tahansa, niin on selvää, että indeksin lasku on ostajalle hyvä asia, koska silloin "nousuvaraa" on enemmän. Voi tietenkin aiheellisesti kysyä, että onko esim. nykyinen pitkä kriisi alentanut pysyvästi reaalista talouskasvua (esim. alhaisten investointien kautta).

Malli ei ennusta huippuja eikä pohjia; se kannustaa ostamaan osakeindeksiä, kun hinnat ovat pitkän aikavälin tuottokäyrän "alapuolella".
Mika

ViestiKirjoittaja supahard » 09.05.2015 08:34

Kiitos vastauksesta Mika. Nyt pääsin kärryille indeksistä ja siinä on hyvä idea. Jatketaan seuraamista mielenkiinnolla.
"An investment in knowledge pays the best interest." -Benjamin Franklin
supahard

ViestiKirjoittaja Timba » 13.05.2015 09:02

Mika Hyttinen lupautui vastaamaan uusiin ja mahdollisiin jatkokysymyksiin koko kuluvan toukokuun ajan!

Käyttäkää siis tilaisuus hyäksenne, nyt on mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä.
Timba

ViestiKirjoittaja Timba » 22.05.2015 13:58

Mitä mieltä Mika on startup sijoittamisesta ja miten Warren Buffet siihen suhtautuu? En ole muistaakseni törmännyt aiheeseen Buffetin yhteydessä.

Siellähän sitä voisi olla tarjolla tulevaisuuden liiketoimintaa mutta taasen se ei yhtään taas sovi siihen perus Buffetmaiseen ajatteluun että pitää olla takana historiassa näyttöjä jne. Niitähän ei tässä vaiheessa tietenkään voi olla.

Itseäni nämä kiinnostaa ja tottakai niin että hajautusta useampaan ja pienellä osalla salkusta, koska kaiken menettäminen on aina mahdollista, mutta tuottopotentiaalikin on hyvä.

Mutta mikä on Mikan mielipide näihin? Mietitkö itse startuppeja tai oletko sijoittanut niihin?
Timba

ViestiKirjoittaja Loftis » 22.05.2015 15:20

Jos oikein olen ymmärtänyt, niin Buffetin kriteerit täyttäviä yrityksiä ei välttämättä oikein edes joka pörssistä löydy, ainakaan niin montaa, että voisi salkkua hajauttaa.

Toki ongelma koskee ehkä itse Buffettia enimmäkseen, mutta ajatuksen tasolla jos asiaa miettii, niin tuntuu hassulta, että tällä strategialla pitäisi väkisinkin mennä käytännössä rapakon taakse kalaan. Siinä vaiheessa mielestäni katoaa se etu ja ymmärrys mikä paikallisella sijoittajalla usein on paikallisista firmoista. Tätä etua ei olisi jos markkinat olisivat tehokkaat, mutta käytännössä niin ei tunnu olevan ainakaan meidän pörssissä. Onko siis olemassa jotain Buffetin oppeja jalostettuna paikalliselle tasolle sopivaksi, vai onko joku Buffetin teesi mikä tukee tätä ajatusta paikallisen tiedon hyödyntämisestä?
Loftis

ViestiKirjoittaja Timba » 22.05.2015 20:42

Loftiksen hyvään kysymykseen jatkopohdintaa. Tätä asiaa sivuttiin tänään risteilylläkin. Joka oli muuten erittäin hyvä kun omat ajatukset on kyllä hyvin pitkälle kallellaan Buffetmaiseen ajatteluun, mutta toteutus nyt on vähän ollut vielä kyseenalaista...

No mutta siis Loftis kaipasi sitä "työkalua" jos nyt yritetään pysyä kotimarkkinoilla. Vai onko vaan sitten tyydyttävä indeksiin? Mutta miksi olisi tyydyttävä indeksiin koska ne yhtiöt on indeksissä ja pakko niistä jotenkin on voida haarukoida menestyjät.

Mutta numeroilla tätä ei tehdä, vaan bisnestä miettimällä. Joten mitään varsinaista kaavaa ei taida olla vaan tämä jää jokaisen oman pään sisäiseksi jutuksi?
Timba

ViestiKirjoittaja shin-ei » 25.05.2015 16:27

Onko Mikalla jonkinlaista näkemystä kryptorahoista (digitaalinen raha) tms? Tunnetuin kryptoraha on Bitcoin. Mikäli Bitcoin on tuntematon, lyhyt esittely löytyy osoitteesta http://bitcoinit.fi tai https://fi.wikipedia.org/wiki/Bitcoin
shin-ei

ViestiKirjoittaja Mika » 29.05.2015 13:13

Timba kirjoitti:Mitä mieltä Mika on startup sijoittamisesta ja miten Warren Buffet siihen suhtautuu? En ole muistaakseni törmännyt aiheeseen Buffetin yhteydessä.

Siellähän sitä voisi olla tarjolla tulevaisuuden liiketoimintaa mutta taasen se ei yhtään taas sovi siihen perus Buffetmaiseen ajatteluun että pitää olla takana historiassa näyttöjä jne. Niitähän ei tässä vaiheessa tietenkään voi olla.

Itseäni nämä kiinnostaa ja tottakai niin että hajautusta useampaan ja pienellä osalla salkusta, koska kaiken menettäminen on aina mahdollista, mutta tuottopotentiaalikin on hyvä.

Mutta mikä on Mikan mielipide näihin? Mietitkö itse startuppeja tai oletko sijoittanut niihin?

JOs startupilla on hyvät näytöt, niin mikä ettei. Buffettilla on niin suuri omaisuus sijoitettavana, että osittain siksi hän ei sijoita pieniin yhtiöihin. Toisaalat Buffettin mukaan suuret ideat ovat toimineen hänen kohdallaan paremmin kuin pienet.

Itse yhtiön koolla ei sinänsä ole välilä. Bisnes ja hinta ratkaisee.
Mika

ViestiKirjoittaja Mika » 29.05.2015 13:21

Loftis kirjoitti:Jos oikein olen ymmärtänyt, niin Buffetin kriteerit täyttäviä yrityksiä ei välttämättä oikein edes joka pörssistä löydy, ainakaan niin montaa, että voisi salkkua hajauttaa.

Toki ongelma koskee ehkä itse Buffettia enimmäkseen, mutta ajatuksen tasolla jos asiaa miettii, niin tuntuu hassulta, että tällä strategialla pitäisi väkisinkin mennä käytännössä rapakon taakse kalaan. Siinä vaiheessa mielestäni katoaa se etu ja ymmärrys mikä paikallisella sijoittajalla usein on paikallisista firmoista. Tätä etua ei olisi jos markkinat olisivat tehokkaat, mutta käytännössä niin ei tunnu olevan ainakaan meidän pörssissä. Onko siis olemassa jotain Buffetin oppeja jalostettuna paikalliselle tasolle sopivaksi, vai onko joku Buffetin teesi mikä tukee tätä ajatusta paikallisen tiedon hyödyntämisestä?

Saman asian kanssa olen itse tuskaillut pitkään. Itse olen päätynyt ostamaan myös hieman epävarmempia bisneksiä, joiden kanssa pystyn olemaan pitkäjänteinen. Nytkin pörssissä on muutamia tapauksia, joilla voisi yrittäää tehdä hieman rahaa, mutta näitä en enää harrasta ollenkaan.

Annan siis hieman periksi Buffettin never lose money -säännössä ja otan hieman enemmän riskiä. Lisäksi seuraan Buffettin uusia sijoituksia (IBM). Mitään varsinaista kaavaa ei voi antaa. Pyrin Buffettin oppien mukaisesti sijoittamaan skaalautuviin bisneksiin, joiden kasvava kassavirta ei vaadi suuria investointeja. Tämä periaate sulkee teollisuuden pois, mutta jättää vielä paljon avoimia kysymyksiä. Ikävä kyllä.
Mika

ViestiKirjoittaja Mika » 29.05.2015 13:34

Timba kirjoitti:Loftiksen hyvään kysymykseen jatkopohdintaa. Tätä asiaa sivuttiin tänään risteilylläkin. Joka oli muuten erittäin hyvä kun omat ajatukset on kyllä hyvin pitkälle kallellaan Buffetmaiseen ajatteluun, mutta toteutus nyt on vähän ollut vielä kyseenalaista...

No mutta siis Loftis kaipasi sitä "työkalua" jos nyt yritetään pysyä kotimarkkinoilla. Vai onko vaan sitten tyydyttävä indeksiin? Mutta miksi olisi tyydyttävä indeksiin koska ne yhtiöt on indeksissä ja pakko niistä jotenkin on voida haarukoida menestyjät.

Mutta numeroilla tätä ei tehdä, vaan bisnestä miettimällä. Joten mitään varsinaista kaavaa ei taida olla vaan tämä jää jokaisen oman pään sisäiseksi jutuksi?

Juuri näin.

Unohdetaan pörssikurssit hetkeksi. Mietitään kurssinousun sijaan, mikä on paras ja kestävä bisnes? Näemme ihmisten ostavan erilaisia tuotteita ja palveluja. Mitä niistä haluaisit itse omistaa, jos voisit vapaasti sijoittaa mihin tahansa? Mitä ominaisuuksia arvostat bisneksessä?

Minulle tulee automaattisesti mieleen vähäiset investoinnit yhdistettynä vahvaan kasvuun ja tietty erilaisuus kilpailijoista. En halua omistaa hotelleja, autovalmistajia, lentoyhtiöitä, teollisuutta, ... Tämä ei tarkoita sitä, että näissä olisi huonoa tuottoa tarjolla, mutta suuriin investointeihin ja suhdannekerkkyyteen en ryhdy, kun ei kerta ole pakko :)

Valmistuksen sijaan olen valmis omistamaan brändejä, mutta vaadin yhtiön johdolta myös "maalaisjärkeä". Liian usein yrityksen ylin johto tähtää täydellä riskillä liikevaihdon kasvattamiseen osakkeenomistajien kantaessa riskin. Eli yrityksen tapa toimia (yrityskulttuuri) ja realistinen suhtautuminen omiin vahvuuksiin on myös tärkeää.

Näiden vaatimusten jälkeen ollaan taas takaisin lähtöpisteessä. On helppoa luetella yhtiöt, joihin en halua sijoittaa. Ja sellaiset, joita en uskalla pitää salkussa läpi markkinamyrskyjen. Jäljelle jää pieni määrä yhtiöitä, mutta kyllä niitä on myös tullut vuosi vuodelta uusia.
Mika

Edellinen

Paluu Haastattelut