Kysy Tikkurila Oyj:n toimitusjohtaja Erkki Järviseltä Q2

Kysymyksiä yrityksille, vastaukset niihin sekä hyvää keskustelua niiden pohjalta.

Kysy Tikkurila Oyj:n toimitusjohtaja Erkki Järviseltä Q2

ViestiKirjoittaja I.O.U. » 29.07.2016 07:17

Tervehdys Sijoittajat!

Taas on mahdollisuus kysyä Tikkurilan toimitusjohtaja Erkki Järviseltä mieleen tulevia asioita. Tikkurila Oyj julkistaa puolivuotiskatsauksen tammi-kesäkuulta 2016 torstaina 4.8.2016 klo 9.00.

Jätäthän kysymyksesi tiistaihin 9.8. klo 17.00 mennessä.
I.O.U.
 
Viestit: 12
Liittynyt: 16.02.2014 16:04
Reputation: 0

Re: Kysy Tikkurila Oyj:n toimitusjohtaja Erkki Järviseltä Q2

ViestiKirjoittaja ZZZ » 10.08.2016 11:20

Miten Kiinan markkinat? Onko Tikkurilan myyntivaltti "puhdas ilma" vai miten se meni?
ZZZ
 

Re: Kysy Tikkurila Oyj:n toimitusjohtaja Erkki Järviseltä Q2

ViestiKirjoittaja Arbuusi-apina » 10.08.2016 11:30

Moi,
Minulla olisi vielä pari kysymystä, mikäli on vielä mahdollista esittää niitä (virallinen DL umpeutui eilen):

1.Kiinnostaisi tietää miten SBU Westin alla eri maiden yksiköt ovat tuottaneet tulosta toisiinsa nähden, erityisesti Suomi ja Viro. Lisäksi kiinnostaisi tietää kuinka paljon kalliimpaa on valmistaa kuullote/maali/lakkapurkki Suomessa verrattuna etelänaapuriimme. Tiedän jo nyt monia omakotitalorakentajia, jotka käyvät hakemassa omaan käyttöönsä kuullotteita, lakkaa ja maaliakin Tallinnasta, koska käytännössä samat tuotteet saa siellä puoleen hintaan. (Tavallisissa maaleissa ilmeisesti hintaerot Suomen ja Viron välillä pienempiä). Onko olemassa suunnitelmaa, miten Suomen ja Viron tuotteiden hinnoittelua voisi yhtenäistää, ilman että osakekohtainen tulos heikkenee ja että kilpailija (esim. Teknos) saa tästä etua? -Kalliissa Suomessa varmasti maalin haku Tallinnasta yleistyy tulevaisuudessa ja mieluummin tietenkin ostaisi pöntöt Suomesta ja maksaisi verot kotimaahan.

2.Kiinnostaisi myös se, kun aikanaan oli uutinen Tikkurilan käyttämästä maalausohjelmasta. Maalausohjelman tekijä syytti Tikkurilaa ohjelman laittomasta jakamisesta ja uhkasi oikeustoimilla. Onko tämä asia selvitetty vai yhä kesken?

Mukavaa olla Tikkurilan osakkeenomistaja.
Arbuusi-apina
 
Viestit: 50
Liittynyt: 21.02.2014 14:05
Reputation: 0

Re: Kysy Tikkurila Oyj:n toimitusjohtaja Erkki Järviseltä Q2

ViestiKirjoittaja Timba » 11.08.2016 12:55

Sijoittaja.fi Timo Heikkilä kysyy:

Kuinka haastava yhtiön 1 mrd liikevaihtotavoite on saavuttaa? Mistä kasvu: uudet markkinat vai markkinaosuuden kasvattaminen?

Ajaako kasvutavoite ohi osinkopolitiikan? Sijoittajat tottuneet hyvään ja kasvavaan osinkoon? Nykyisessä markkinatilanteessa 80% liikevaihdon kasvu edellyttäisi yritysostoja ja siten vaarantaa osingot.

Onko Venäjän pohjat jo nähty? Paraneeko tilanne 2017?
Timba
 
Viestit: 650
Liittynyt: 11.02.2014 20:17
Paikkakunta: Jyväskylä
Reputation: 19

Re: Kysy Tikkurila Oyj:n toimitusjohtaja Erkki Järviseltä Q2

ViestiKirjoittaja Timba » 11.08.2016 12:55

Kiitos kaikille kysymyksistä.
Timba
 
Viestit: 650
Liittynyt: 11.02.2014 20:17
Paikkakunta: Jyväskylä
Reputation: 19

Re: Kysy Tikkurila Oyj:n toimitusjohtaja Erkki Järviseltä Q2

ViestiKirjoittaja Timba » 16.08.2016 08:32

Tässä Tikkurilan vastaukset:


Miten Kiinan markkinat? Onko Tikkurilan myyntivaltti "puhdas ilma" vai
miten se meni?


Tikkurilan myynti on kehittynyt erittäin hyvin Kiinassa jo pidemmän aikaa. Keskitymme Kiinassa premium-segmenttiin ja myymme tuotteitamme osana pohjoismaista elämäntapaa, johon tietysti liitetään mm. puhdas ilma ja luonto. Valtaosa Kiinassa myytävistä maaleistamme valmistetaan Suomessa ja aina laadukkaista ja turvallisista raaka-aineista. Tikkurila-brändin tuotteisiin keskittyviä, kolmannen osapuolen pyörittämiä myymälöitä on Kiinassa tällä hetkellä noin 350. Tavoitteenamme on 1 000 myymälää vuonna 2020.


1.Kiinnostaisi tietää miten SBU Westin alla eri maiden yksiköt ovat
tuottaneet tulosta toisiinsa nähden, erityisesti Suomi ja Viro. Lisäksi
kiinnostaisi tietää kuinka paljon kalliimpaa on valmistaa
kuullote/maali/lakkapurkki Suomessa verrattuna etelänaapuriimme. Tiedän
jo nyt monia omakotitalorakentajia, jotka käyvät hakemassa omaan
käyttöönsä kuullotteita, lakkaa ja maaliakin Tallinnasta, koska
käytännössä samat tuotteet saa siellä puoleen hintaan. (Tavallisissa
maaleissa ilmeisesti hintaerot Suomen ja Viron välillä pienempiä). Onko
olemassa suunnitelmaa, miten Suomen ja Viron tuotteiden hinnoittelua
voisi yhtenäistää, ilman että osakekohtainen tulos heikkenee ja että
kilpailija (esim. Teknos) saa tästä etua? -Kalliissa Suomessa varmasti
maalin haku Tallinnasta yleistyy tulevaisuudessa ja mieluummin tietenkin
ostaisi pöntöt Suomesta ja maksaisi verot kotimaahan.


SBU Westiin kuuluvien maiden välillä ei ole merkittäviä kannattavuuseroja. Maakohtaisia valmistuskustannuksia emme raportoi. Kysyjän havainto, että rakennusmateriaaleja liikkuu Virosta Suomeen sekä rakennusporukoiden että kuluttajien mukana, pitää varmasti paikkansa, vaikka mitään tarkempaa tilastotietoa tästä ei olekaan saatavilla. Virossa myymämme tuotevalikoima on luonnollisesti erilainen kuin Suomessa, siellä suurin tuotemerkkimme on Vivacolor. Hinnoissa on eroja, jotka tosin ovat aikojen kuluessa kaventuneet myös Viron yleisen hintatason koko ajan noustessa. Pyrimme omaa tuotannollista tehokkuuttamme nostamalla siihen, että tuotteemme ovat kaikilla markkinoilla hinnoiltaan kilpailukykyisiä ja että hintataso on myös oikea suhteessa paikalliseen ostovoimaan.




2.Kiinnostaisi myös se, kun aikanaan oli uutinen Tikkurilan käyttämästä
maalausohjelmasta. Maalausohjelman tekijä syytti Tikkurilaa ohjelman
laittomasta jakamisesta ja uhkasi oikeustoimilla. Onko tämä asia
selvitetty vai yhä kesken?

Mukavaa olla Tikkurilan osakkeenomistaja.


Ko. riita-asia oli jo aiemmin käsitelty välimiesmenettelyssä. Helmikuussa annetun tuomion perusteella Tikkurilalla ei ole korvausvelvollisuutta kantajaa kohtaan. Tuomion jälkeen ohjelmistotoimittajan jättämä esitutkintapyyntö on Tikkurilan näkemyksen mukaan aiheeton. Asian viranomaiskäsittely on edelleen kesken.



Kuinka haastava yhtiön 1 mrd liikevaihtotavoite on saavuttaa? Mistä
kasvu: uudet markkinat vai markkinaosuuden kasvattaminen?


Tikkurilan pitkän aikavälin tavoitteena on saavuttaa 1 miljardin euron liikevaihto. Kasvutavoite on merkittävä, ja sitä haetaan monesta eri lähteestä. Kasvun tärkeimmät osa-alueet ovat:

1) noin 50-100 miljoonan euron orgaaninen kasvu erilaisten kehityshankkeiden kautta (esim. funktionaalisten tuotteiden valikoiman ja myynnin kasvattaminen, uudet vientimarkkinat, ammattilais-/teollisuusliiketoiminnan kasvattaminen)
2) noin 100 miljoonan euron orgaaninen kasvu neljällä suurimmalla markkinallamme eli Ruotsissa, Venäjällä, Suomessa ja Puolassa
3) noin 200 miljoonan euron kasvu yhteistyöjärjestelyjen ja yritysostojen kautta. Mahdollisia yritysostokohteita kartoitetaan maaliliiketoiminnan lisäksi siihen läheisesti liittyviltä toimialoilta




Ajaako kasvutavoite ohi osinkopolitiikan? Sijoittajat tottuneet hyvään
ja kasvavaan osinkoon? Nykyisessä markkinatilanteessa 80% liikevaihdon
kasvu edellyttäisi yritysostoja ja siten vaarantaa osingot.


Tikkurila on erittäin vakavarainen ja hyvin kannattava yhtiö, eikä tätä haluta vaarantaa. Yritysostoille on asetettu varsin tarkat ja tiukat kriteerit. Näemme kuitenkin, että pidemmällä aikavälillä kasvun tavoitteleminen on välttämätöntä myös omistaja-arvon lisäämiseksi.




Onko Venäjän pohjat jo nähty? Paraneeko tilanne 2017?

Venäjällä myyntivolyymimme lasku on pienentynyt monta vuosineljännestä peräkkäin ja kääntyi hienoiseen kasvuun kuluvan vuoden toisella neljänneksellä. Emme odota tilanteen enää huononevan, mutta toisaalta emme näe merkkejä nopeasta paranemisestakaan. Ruplan kurssi on edelleen heikko ja kuluttajien ostovoima alhaisella tasolla.
Timba
 
Viestit: 650
Liittynyt: 11.02.2014 20:17
Paikkakunta: Jyväskylä
Reputation: 19


Paluu Haastattelut

Paikallaolijat

Rekisteröityneet käyttäjät:
Ei rekisteröityneitä käyttäjiä
Reputation System ©'