Työn ja vapaa-ajan tasapainotus

Vapaamuotoista keskustelua muusta kuin sijoittamisesta.

Valvoja: Ram

Työn ja vapaa-ajan tasapainotus

ViestiKirjoittaja Loftis » 19.11.2014 21:07

Kuinkas teillä toimii työn ja vapaa-ajan balanssi?

Nyt tuntuu olevan töissä sellainen vaihe, että ei riitä mitkään tunnit. Kun aloittaa aikaisemmin päivän, niin voi tasapainottaa sitä olemalla vähän myöhempään. Rahaahan tästä toki saa, mutta verottaja kun vie siitä suuren siivun päältä, niin ei oikein tunnu sen arvoiselta pitkässä juoksussa. Luulen, että jos jatkaisin tätä 20-vuotta, niin en varmaankaan voisi kiikkustuolissa muistella, että jäipä elämästä paljon käteen.

Onko tämä ajan henki, kun tuntuu olevan enemmänkin tätä liikkeellä? Jos olette olleet tällaisessa tilanteessa, niin oletteko päässeet siitä pois jotenkin sujuvasti ja onko se avannut silmiänne? Vai oletteko tyytyväisiä siihen, että työtä on paljon? Kiinnostaisi kuulla toki nuoremmilta aatoksia, että onko samanlainen meininki muuallakin ja toisaalta sitten kokeneemmilta, että onko käteen jäänyt muutakin kuin känsät. En tarkoita tässä tapauksessa siis rahaa.
  • 0

Loftis

Re: Työn ja vapaa-ajan tasapainotus

ViestiKirjoittaja Ram » 03.12.2014 16:51

Minulla on samanlainen tilanne. Töissä kasvavassa firmassa ja tekemistä on niin paljon kuin ehtii tehdä. Työ ei kuitenkaan ahdista, koska teen töitä erittäin taitavien ihmisten kanssa ja pääsen ratkomaan vaikeita ongelmia. Ammatillisesti en voisi kuvitella parempaa paikkaa olla juuri tällä hetkellä.

Viikonloput olen pyhittänyt omille harrastuksille, vaikka viikolla teen tarvittaessa pitkääkin päivää. Huonona puolena tässä on se, että viikolla iltaisin olevat tapahtumat jäävät monesti väliin. Kaikkea ei ehdi eikä jaksa.
  • 0

Ram

ViestiKirjoittaja laika » 30.01.2015 17:28

Luulen, että jos jatkaisin tätä 20-vuotta, niin en varmaankaan voisi kiikkustuolissa muistella, että jäipä elämästä paljon käteen.

Kait sellanen pieni kirraus kuuluu asiaan ;), mutta jos alkaa liian paljon mietityttään tai ahdistaan niin silloin asialle kannattaa varmaan tehdä jotain. Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi!

Itelle tuli herätys joitain vuosia sitten auto-onnettomuuden muodossa ja oli kirjaimellisesti muutaman sentin päässä ettei henki mennyt tai vammautunut vakavasti. Onni oli myös, että olin autossa yksin eikä mukana ollut muita perheen jäseniä.
Se avas silmät, ettei mikään hyvinvointi ole itsestäänselvyys ja kaikki voi muuttua silmänräpäyksessä ihan itsestä riippumattomista syistä.

Silloin päätin että parempi alkaa tekemään NYT sitä missä sydän ja mieli on, että voi tuntea olevansa oikeassa paikassa ja tyytyväinen itseensä, eikä "sitten joskus kun on säästöjä".
Aluksi taloudellinen tilanne kärsi aika pahasti, mutta sitten hommat alko napsahtelemaan kohdalleen ja löysin myös sijoittamisen auttamaan taloutta. Vaikka olisin joutunut elään pidempäänkin köyhänä, en siltikään vaihtais rahaan sitä voimaa ja tyytyväisyyttä jonka itsensä toteuttaminen / itsenä oleminen tuo.
Täytyy sanoa etten ole katunut hetkeäkään ja olo on terävämpi ja tyytyväisempi kuin koskaan ;) Työtä teen / harrastan / opiskelen käytännössä kokoajan, paitsi levätessä ;) mutta olen aina ollut jonkinmoinen "elämäntapaihminen" joten harrastukset, vapaa-aika, perhe ja työt sekoittuvat mukavasti toisiinsa.
  • 0

laika

ViestiKirjoittaja Loftis » 30.01.2015 18:16

laika kirjoitti:
Luulen, että jos jatkaisin tätä 20-vuotta, niin en varmaankaan voisi kiikkustuolissa muistella, että jäipä elämästä paljon käteen.

Kait sellanen pieni kirraus kuuluu asiaan ;), mutta jos alkaa liian paljon mietityttään tai ahdistaan niin silloin asialle kannattaa varmaan tehdä jotain. Elämä on liian lyhyt tuhlattavaksi!

.

Näin on. Eihän se muuten työtä olisikaan :)

Tuntuu, että useilla hyvillä sijoittajilla on usein joku tarina takana eli sijoittamisen motiivina on joku muu kuin raha ja se vapauttaa tekemään hyviä sijoituspäätöksiäkin.

Joskus kai YT-neuvottelutkin avaa silmät ja alkaa painottamaan enemmän harrastuksia. Tämä ei itselläni ole vaikuttanut mitään, koska en edes muista kuinka monet YT:t olen käynyt läpi. Voi olla, että YT:stä pitäisi saada kenkää, niin sitten silmät aukeaisi.

En tiedä onko sekään oikeastaan ongelma, että aika ei riitä harrastuksiin. Jos ei tarvisi olla palkkarenkinä, niin luultavasti samasta työhön käytetystä ajasta saisi enemmän henkistä pääomaa. Vapauden illuusio ainakin olisi suurempi vaikka vapaa-aikaa ei olisikaan yhtään enempää.
  • 0

Loftis

ViestiKirjoittaja laika » 30.01.2015 20:21

Jos ei tarvisi olla palkkarenkinä, niin luultavasti samasta työhön käytetystä ajasta saisi enemmän henkistä pääomaa. Vapauden illuusio ainakin olisi suurempi vaikka vapaa-aikaa ei olisikaan yhtään enempää.

Kyllä se varmaan näin on.
Vapaa-aikaa tarvii välillä enemmän ja välillä vähemmän, siis sellasta arjesta irtautumista. 24h päivässä täällä "pitää" jotain kuitenkin puuhailla, niin parempi et se aika tuntuisi mahdollisimman hyvältä.
Joillain tutuilla se tie hyviin hommiin on vieny suoraan koulusta ja joillain mutkikkaammin ja jotkut ei oo vieläkään löytänyt sitä.

Raha on niin suhteellista...vähällä voi hyvin tulla toimeen ja toisaalta "paljonkaan" ei oo toisille tarpeeksi. Kultainen keskitie on varmaan hyvä työssä (rahassa) ja vapaa-ajassakin.

Kaikista vaikeinta kuitenkin on ehkä tietää ja löytää, mitä itse haluaa. Ne sekoittuu niin helposti kaikkeen p**kaan mitä ulkopuolelta on aivoihin tarttunut ja syötetty...
  • 0

laika

ViestiKirjoittaja Loftis » 30.01.2015 21:01

laika kirjoitti:Raha on niin suhteellista...vähällä voi hyvin tulla toimeen ja toisaalta "paljonkaan" ei oo toisille tarpeeksi. Kultainen keskitie on varmaan hyvä työssä (rahassa) ja vapaa-ajassakin.

Kaikista vaikeinta kuitenkin on ehkä tietää ja löytää, mitä itse haluaa. Ne sekoittuu niin helposti kaikkeen p**kaan mitä ulkopuolelta on aivoihin tarttunut ja syötetty...

Jep, tuo onkin jännä. Tuntuu, että mitä enemmän sijoittamiseen perehtyy, niin sitä vähemmän rahaa kaikkiin "turhuuksiin" tarvii. Tavoitteena on taloudellinen riippumattomuus siinä määrin, että olisi tarpeellinen vapaus omien töiden suhteen oli ne sitten omia tai palkkarengin roolissa. Sen tavoittelu on saanut materian arvostuksen vähenemään.

Oikean jutun löytäminen on tosiaan vaikeaa ja aika harva sitä varmaan ikinä löytää. Aika moni entinen kollega YT-neuvotteluiden seurauksena on vaihtanut täysin alaa. Alan oikeastaan pitää Yt-neuvotteluita ihan hyvänä asiana, etenkin tietyissä olosuhteissa :) Ne ainakin helpottaa päätöksen tekemistä ja puhtaalta pöydältä on helpompi tehdä aikaisemmin isolta tuntuneita päätöksiä.
  • 0

Loftis

ViestiKirjoittaja ttr » 31.01.2015 13:02

Hieman ehkä toisenlaista kulmaa: itsellä ei ole mitään ongelmia työn ja vapaa-ajan sovittamisessa. Työ on ns. 8-16 konttorihommaa, ihan siistiä sisätyötä hyvien työkavereiden kanssa. Työmatkoja harvoin, liukumien puitteissa voi joustaa työn/kodin niin vaatiessa. Arvostan suuresti nykyisen työpaikan tuomaa tasaisuutta ja rauhallisuutta, enkä oikein osaa hommia stressatakaan. Mitään palavaa halua ei aamuisin ole juosta duuniin, mutta ei kyllä ole koskaan ketuttanutkaan lähteä. Mitään työhön liittyvää kunnianhimoa itsellä ei ole, mutta vaikka olen kovasti miettinyt (viimeksi eilen luettuani laikan viestit), että mitä työtä haluaisin mieluummin tehdä, en keksinyt mitään. Ehkä olen löytänyt paikkani työmarkkinoilla(?) Loftiksesta erottuen itse ajattelen mahdollisia yt-neuvotteluja lähinnä kauhulla. Tosin uskon, että ihminen on sopeutuva eläin.

Kunnianhimon puutteesta ehkä kertoo sekin, että oma sijoitustavoite ei, monista täälläkin olevista poiketen, ole taloudellinen riippumattomuus. Toki yksi syy on suhteellisen myöhäisellä iällä aloittaminen sekä osakesalkun pienuus. Palkasta lähes kaikki menee perheen toimintaan, ja velkavipua en missään nimessä halua ottaa (tulisi omien källien maksajiksi liian moni ihminen).
  • 0

ttr

ViestiKirjoittaja Loftis » 31.01.2015 14:08

Olen myös ollut tuollaisessa 8-16 tasaista ja stressitöntä työtä -paikassa töissä. Muistan, että en myöskään haaveillut silloin mistään taloudellisesta riippumattomuudesta, vaan ajattelin, että tällaista se työ sitten tulee olemaan seuraavat vuosikymmenet. Epävarmuutta toi vaan ne yt-neuvottelut.

Nyt kun työ on pitkää päivää huomattavasti kovemman paineen alla ja ajoittain myös pitkää päivää autossa tai muuten reissussa, niin nyt on alkanut tuo taloudellinen riippumattomuus kiinnostaa. Taitaa vaikuttaa tuohon tavoitteeseen tosiaan aika paljon se millaisessa työssä on ja tykkääkö tasaisesta vai hektisemmästä menosta.
  • 0

Loftis

Paluu Yleistä