Sipilän sijoitukset ja suomalainen asenneilmapiiri

Vapaamuotoista keskustelua muusta kuin sijoittamisesta.

Valvoja: Ram

Sipilän sijoitukset ja suomalainen asenneilmapiiri

ViestiKirjoittaja Kingpin » 10.12.2016 13:05

Sipilä sijoituksistaan: En pysty olemaan avoimempi
http://yle.fi/uutiset/3-9345238

Herätelläänpä vähän keskustelua siitä, jotta mitä ajatuksia sijoittaminen ja varallisuus herättävät kanssaeläjissä. Sain kipinän siitä, kun pääministeri Sipilää jatkuvasti ruoskitaan hänen sijoituksistaan ja ilmeisesti lähinnä siksi, ettei suomalaiseen asenneilmapiiriin sovi se, että joku olisi varakas. Poikkeuksena kait se, jos on urheilija tai artisti. Molempiin on helpompi samaistua vs. sijoittaja tai yrittäjä. Toki artistin musiikki on monen mielestä kuraa, mutta makuasioista ei voi kiistellä ja kansa tietää jne. Onpa mulle kaverikin joskus esittänyt toiveen, ettemme kaveriporukan illanvietoissa puhuisi sijoittamisesta, koska se voi herättää negatiivisia ajatuksia porukassa. Sijoittamista pidetään kai jotenkin eliitin touhuna, johon "tavallisella" ihmisellä ei ole mahdollisuutta tai halua osallistua. Kumpuaako tämä jostain herravihasta vai mistä? Miksei jo peruskoulussa opeteta maalaisjärkeä taloudenhoitoon ja perusteita vaikkapa rahastosijoittamisesta? Miten tämän asenneilmapiirin saisi muuttumaan, vai saako sitä? Tekisi itse kullekin hyvää kerryttää jonkinlaisia säästöjä.

Mitä Sipilän sijoituksiin tulee, niin ei kait tuolla varallisuudella (varmaankin yli 10MEUR?) voi olla absoluuttisen riippumaton kaikesta, mutta enpä toisaalta usko, että hän politiikkaan olisi lähtenyt tehdäkseen rahaa itselleen ja/tai lähipiirilleen. Varmasti tiesi Elektrobitin osakkeet myydessään, että nousua on luvassa. Kalliiksi tullut pääministeriksi haluaminen ja tämän halun johdosta tuollaisista sidoksista luopuminen. Sipilä meinaa myi 3v sitten osakkeensa summalla 6 MEUR ja nyt tuon potin arvo (viimeisin päätöskurssi + maksetut osingot ja pääomanpalautukset) olisi 37.56 MEUR.

Lainaan vielä kaveriani:

Toimittaja: Miksi nämä sijoituskorin sijoitukset eivät ole julkisia?
Sipilä: Ovat ne. Ne lukevat Nordean sivuilla.

Ei taida sijoittaminen olla Ylen vahvin alue.

Niinpä. Yle tekee nykyisin melkoista roskaa ja vielä verorahoilla, mutta se onkin jo täysin toinen aihe.
  • 0

Make up your mind and call me then.
Kingpin

Re: Sipilän sijoitukset ja suomalainen asenneilmapiiri

ViestiKirjoittaja laika » 10.12.2016 16:39

Epäilen, ettei Sipilän sijoittamisella tai sijoittamatta jättämisellä ole sinänsä mitään tekemistä ”ruoskimisen kanssa”. Olisipa Sipilä minkämoinen tahansa niin hänen persoonaansa, elämäänsä ja päätöksiinsä suunnattaisiin kritiikkiä. Se kuuluu politiikkaan.

Oma näkemykseni ja kokemukseni on, että yleisesti kaikki haluavat rikastua eikä kellään ole mitään varakkuutta vastaan. Kyse on on enemmänkin pelisäännöistä.
Sijoittamisessa itseä v*tutta esimerkiksi, että piensijoittajat joutuvat maksamaan enemmän veroa osingoista ja suurten sijoittajien etu vakuutuskuorissa ja verojen kierrätys järjestelyissä. Sama homma kaikissa pankkien tarjoamissa tuotteissa, joissa on etu yksityistä sijoittajaa vastaan.
Vähän sama asia kuin pelaisi jalkapalloa ja toisella joukkueella on viiden kilon painot jaloissa. Ei oo reilua muiden kuin selkeän voittaja joukkueen mielestä.
Kaikille samat säännöt.

Talouden hoidoa ja sijoittamista pitäisi kyllä enemmän ottaa huomioon perusopetuksessa. Tietoisuus lisääntyisi ja mystisyys sen ympäriltä katoaisi. Omassakaan kaveripiirissä ei paljoa sijoittamisesta puhuta, mutta veikkaan suuren syyn olevan, ettei se juuri ketään muuta kiinnosta. Jos harrastaneisuus ja kiinnostus olisi suurempaa, niin puheenaihekin oletettavasti olisi suositumpi.
  • 0

laika

ViestiKirjoittaja Jorie » 10.12.2016 20:13

Olen itse amis pohjalla oleva duunari, ja huomaan työssäni selkeästi sen, kuinka vaikeaa sijoittamisesta on puhua, leimautumatta. Itsellänikin on todella pieni salkku, mutta pyrin sitä kasvattamaan, vaikka en pystykään esim. 1000€/kk laittamaan säästöön.
Usein kuulee että ei ole varaa sijoittaa, vaikka todellisuudessa kyse on halusta.
Rahan käytön malli lähtee jo kotoa, ja siksi usein köyhistä perheistä tulee köyhiä jälkeläisiä(loogista tietenkin), mutta he eivät edes yritä kääntää varallisuuttaan.

Olen täysin samaa mieltä, että taloutta ja sen perushallintaa pitäisi opettaa koulussa, ja nyt on tulossa ilmeisesti ammattikouluun taloudenhallintaa. Toki tässäkin on niin paljon opettajasta kiinni, onko siitä enemmän haittaa vai hyötyä.

Itseä kyllä ärsyttää myös suuresti se, kuinka piensijoittajaa rangaistaan, ja kuinka helppoa on esim. pitää miljoona tai tehdä siitä kaksi, kuin aloittaa nollasta ja saada se kasaan.
Omaisuudet kasaantuu pienemmälle porukalle, ja näiden ihmisten omaisuus vaan paisuu, se ei kyllä tue sitä, että sijoittamisesta tulisi "maanläheisempää".
  • 0

Jorie

ViestiKirjoittaja Kingpin » 11.12.2016 15:36

laika kirjoitti:Epäilen, ettei Sipilän sijoittamisella tai sijoittamatta jättämisellä ole sinänsä mitään tekemistä ”ruoskimisen kanssa”. Olisipa Sipilä minkämoinen tahansa niin hänen persoonaansa, elämäänsä ja päätöksiinsä suunnattaisiin kritiikkiä. Se kuuluu politiikkaan.

Niin kait tuo kuuluu, muttei se hyödytä juuri ketään mitenkään. Tottakai päätöksiä kritisoidaan jne, mutta nyt tuntuu siltä, että varallisuutta kritisoidaan.

laika kirjoitti:Sijoittamisessa itseä v*tutta esimerkiksi, että piensijoittajat joutuvat maksamaan enemmän veroa osingoista ja suurten sijoittajien etu vakuutuskuorissa ja verojen kierrätys järjestelyissä.

Kyllä vaan. Tästä oli juttukin, jotta 3% osinkovero kaikille toisi enempi verotuloja kuin nykyinen malli. Ks.
Arvopaperi - Vain sinä maksat osinkoveroa
http://www.arvopaperi.fi/kaikki_uutiset/vain-sina-maksat-osinkoveroa-6599841

laika kirjoitti:Talouden hoidoa ja sijoittamista pitäisi kyllä enemmän ottaa huomioon perusopetuksessa. Tietoisuus lisääntyisi ja mystisyys sen ympäriltä katoaisi.

Koronkorko on sen verran "ihmeellinen" juttu, että mitä aiemmin opetettaisiin sijoittamista sen parempi. Esim. 50v ajan sijoitettu 100€/kk (sijoituksia yhteensä 60 000€) kasvaa 50 vuodessa keskimääräisellä 6% vuosituotolla n. 350 000 euroon. Tuo karkea laskelma ei toki huomioi inflaatiota ja veroja jne. Olen myös joskus tehnyt laskelmia siitä, että paljonko lapsella on varallisuutta 18v täyttäessään, jos vanhemmat sijoittavat sekä lapsilisät että laittavat päälle sen oliko 111€/kk mitä saa lahjoittaa ilman, että menee lahjaveroa. Lopputulos taisi olla, että lapsella on 18 vuotta täyttäessään kuusinumeroinen sijoitusvarallisuus.

laika kirjoitti:Omassakaan kaveripiirissä ei paljoa sijoittamisesta puhuta, mutta veikkaan suuren syyn olevan, ettei se juuri ketään muuta kiinnosta. Jos harrastaneisuus ja kiinnostus olisi suurempaa, niin puheenaihekin oletettavasti olisi suositumpi.

Minäkin tunnen paljon ihmisiä, jotka haluaisivat kasvattaa varallisuuttaan sijoittamalla, mutta itse sijoittaminen harrastuksena tms. ei kiinnosta niin paljoa, että jaksaisi mitään asian eteen tehdä. Toisaalta he hyväksyvät sen, ettei se varallisuus sitten kasva ainakaan sijoitustoiminnalla. Toisaalta taas joku kuukausittainen rahastosäästäminen on aika pirun vaivatonta... Moni myös ajattelee, että turha aloittaa, jos ei ole jotain viisi- tai kuusinumeroista alkupääomaa. Aika harvalla on... Ja kyllä kuukausitasolla sijoitettu muutama kymppi tai jopa useampi satanen poikii pitkässä juoksussa ihan kivoja summia, eikä suurimmalle osalle ihmisistä tuon määrän säästäminen varmaankaan vaadi mitään kovin kummoisia sirkustemppuja?

Jorie kirjoitti:Olen itse amis pohjalla oleva duunari, ja huomaan työssäni selkeästi sen, kuinka vaikeaa sijoittamisesta on puhua, leimautumatta.

Juuri näin... Tähän olisi hyvä saada muutosta.

Jorie kirjoitti:Rahan käytön malli lähtee jo kotoa, ja siksi usein köyhistä perheistä tulee köyhiä jälkeläisiä(loogista tietenkin), mutta he eivät edes yritä kääntää varallisuuttaan.

Juu ja olen kuullut sellaistakin, ettei itse voi käydä kouluja, koska vanhemmatkaan eivät ole käyneet... Ei tolla asenteella ainakaan synny muutosta. Nykyinen päivätyöni, jossa on muuten seitsemän työvuoroa jäljellä, on alalla, jossa keskiansiot ovat jotain 30t€/vuosi luokkaa. Moni saattaa laittaa päivän palkasta 1/4 jo pelkästään autolla kulkemiseen, parkkimaksuihin ja lounaan tilaamiseen esim. pizzapaikasta. Itse vien autoni vähän pidemmälle ilmaisille parkkipaikoille, teen eväät ja sään salliessa kuljen polkupyörällä töihin. Tuossakin kertyy jo aikamoinen ero kuluissa kuukausi- ja vuositasolla.

Jorie kirjoitti:Itseä kyllä ärsyttää myös suuresti se, kuinka piensijoittajaa rangaistaan, ja kuinka helppoa on esim. pitää miljoona tai tehdä siitä kaksi, kuin aloittaa nollasta ja saada se kasaan.

Jeps. Varakkailla on keinoja vältellä veroja jne. Samaan aikaan keskiluokan osalta laitetaan ruuvia vaan kireämmälle. Kuinka tässä lopulta käykään :S
  • 0

Make up your mind and call me then.
Kingpin

ViestiKirjoittaja Skeggis » 13.12.2016 16:35

Sipilän äänestäjiin en kuulu ja hänen PR- ja kommunikaatiotaidoistaan voi varmaan olla montaa mieltä, mutta kyllä tuo ruoskiminen häiritsee, kun tuntuu olevan aika yksipuoleista. Jokin viimeisin artikkeli meni jopa hänen sijoituksien laadun haukkumiseen ja spekuloi, ettei taida pääministeri ymmärtää rahastojen päälle, kun on niin kalliisiin tuotteisiin sijoittanut :roll: Veikkaan, että juuri kansaa vähemmän ärsyttääkseen on noihin joutunut rahansa laittamaan politiikkaan siirtymisen johdosta...

Mitä tulee suomalaiseen asenneilmapiiriin, taitaa olla tämä perisynti - kateus niin syvällä, ettei hevillä tule muuttumaan. Herrainviha vaan voimistuu, jos siellä norsunluutornissa huutelee joku "kyseenalaisilla bisneksillä" rikastunut, eikä joku poliittinen broileri tai kansanmies. Ainut kuka saisi antaa yleensäkkin neuvoja tai ideoita mihinkään talouteen liittyvään, tulee olla köyhä, koska "helppohan sieltä on rikkaiden huudella".
Kontrasti on aika karu kun vertaa USA:han, jossa ihannoidaan noita rikkaita ja uusin hallinto tulee olemaan pelkkiä miljardöörejä....

Osa varmasti myös tulee siitä, ettei keskivertoihmisellä ole mitään tekemistä sijoittamisen kanssa. Toisin on esim. USA:ssa ja Briteissä, jossa lähes kaikki säästävät itse eläkkeensä ja joutuvat valitsemaan mihin osakkeisiin/rahastoihin/korkoihin ym. kuukausittain sijoittavat. Valtiot myös tukevat verovähennyksin ja verovapauksin vielä ylimääräistä säästämistä, esim. Briteissä voit sijoittaa ISA-tilille osakkeisiin / käteiseen reilu 15k£/vuosi, jonka tuotot on tax-free.
Suomessa eläke on itsestäänselvyys, joka ilmestyy tilille kun sen aika koittaa ja summa riippuu tulotasosta, ei pörssikursseista. Juuri kukaan ei kyseenalaista esim. eläkerahastojen toimintaa tai suorituskykyä, koska järjestelmä hoitaa. Harva tietää miten koko systeemi edes toimii ja mitkä sen kustannukset on.
  • 0

Skeggis

ViestiKirjoittaja Entinen pelimies » 13.12.2016 17:17

Loistava kiteytys Skeggis! Täysin samoilla linjoilla. Suorastaan raivostuttavaa tämä perisuomalainen kateus ja se, että YLE on lähtenyt tähän samaan paskaan mukaan. En yhtään ihmettele miten Sipilän luotto Yle:n toimintaan on tasoa nolla - on se niin punavihreä laitos, että oikein hirvittää.

Suomessa pitäisi todellakin ottaa oppia maailmalta ja ymmärtää sijoittamisen ja taloudenhallinnan perusteet. Suomen koulujärjestelmä on maailman huippua, mutta silti siellä ei opeteta ihmisille mitään hyödyllistä pääomien kartuttamiseen liittyen. Globaalissa taloudessa on haasteena pysyä edellä ja nyt olisi ensisijaisen tärkeää, että suomalaisille kertyisi varallisuutta jolla voidaan ylläpitää suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa. Se, että "puolueeton" media nostaa sijoittamisen jatkuvasti esille negatiivisessa valossa, pyrkien tekemään kuilua duunarien ja sijoittajien/yrittäjien välille on järkyttävää. Jos työntekijät kautta linjan olisivat kiinnostuneet sijoittamisesta sen sijaan, että näkisivät yritykset, sijoittajat ja yrittäjät vain välttämättömänä pahana, voisivat hekin osaltaan rikastuttaa elämäänsä, motivoitua toimimaan yrityksen parhaaksi ja kartuttaa varallisuutta eläkepäiviään varten.

Tällä hetkellä varakkaammat maat jossa varallisuutta ja sijoittamista arvostetaan ovat usein ostamassa Suomen menestyneimmät yritykset. Näin suomalainen yhteiskunta köyhtyy kun yritysten tuotto valuu ulkomaille ja usein myös itse yritys lopulta siirtyy pois jäykän ja kalliin suomalaisen työn alta. Silti punavihreä yhteiskunta haluaa tuomita sijoittajat ja yrittämisellä rikastuneet, sen sijaan, että haluaisivat opetella pelisäännöt ja lähteä mukaan. Ilmeisesti kaikki yritykset pitäisi sosialisoida tai laittaa kaikki niiden tulot 100% verolle, jotta se sitten voidaan jakaa tasapuolisesti ja "tehokkaasti" tälle köyhälle kansalle ;)

Ehkäpä olisi aika tehdä kansalaisaloite sijoittamisen, säästämisen ja taloudenhallinnan lisäämisestä peruskoulun yläasteen opetusohjelmaan? Itse olen miettinyt, että kansalaisille kun jaetaan kaikenlaisia tukia niin miksei jokaiselle nuorelle voitaisi luoda pientä opetusluontoista sijoitusrahastoa? Eli esim. lapsilisästä osa menisi sijoitusrahastoon jonka nuori saa käyttöönsä täyttäessään vaikkapa 21 vuotta. Siihen asti rahoja ei saa ulos ja niitä pitää hoitaa. Sijoituksien hoitaminen voisi alkaa 14-15 vuoden iässä, osana koulutusohjelmaa. Parhaat sijoittajat voitaisiin jopa sitten palkita erityisillä stipendeillä = lisää sijoituspääomaa.

Itse olen yrittäjäperheen poika ja jotenkin olen aina ollut kiinnostunut yrittämisestä sekä sijoittamisesta. Ensimmäiset muistoni sijoittamisesta ovat yläasteelta kun välitunnilla kävin pankissa tekemässä osakekauppoja. Olisi se silti ollut apu tarpeen, nimittäin 16 vuotiaana piti sitten saada se kevytmoottoripyörä ja niinpä reilun 20 000 markan sijoitus Nokian osakkeissa tuli realisoitua. Taisi tulla melko kallis kevari, näin jälkikäteen ajateltuna :)

Toinen kansalaisaloite voitaisiin tehdä tästä verotietojen levittämisestä julkisesti. Tällä toiminnalla ei ole kuin yksi tavoite ja se on kateuden maksimointi. Miksi ihmeessä naapurin tulot, tai kenenkään tulot pitäisi olla julkista tietoa? Mitä tällä oikein muka saavutetaan? Mielestäni tämä on yksityisyydenloukkaus ja turvallisuusriski. Onhan siinä hyvä työkalu rikollisille katsoa, että kenenkäs kotiin kannattaa murtautua, ketä kiristää tai kenen muksu kidnapata. Aivan päätöntä toimintaa valtion toimesta. Tämän pitää loppua.
  • 0

Entinen pelimies

Paluu Yleistä