Työ ja koulutus

Vapaamuotoista keskustelua muusta kuin sijoittamisesta.

Valvoja: Ram

Työ ja koulutus

ViestiKirjoittaja Kingpin » 08.03.2014 14:00

Millaisia taustoja ja tulevaisuudensuunnitelmia työn ja koulutuksen suhteen tältä foorumilta löytyy?

Itselläni on kaksoistutkinto toiselta asteelta ja tällä hetkellä opiskelen kauppatieteitä yliopistolla ja työskentelen turvallisuusalalla.

Tarkoitus olisi käydä koulu loppuun ja suuntautua mahdollisesti johonkin rahoitussektorin suunnalle. Suunnitelmat muotoutuvat opiskelujen edetessä ja elämää elettäessä. Paljon tuntuu olevan täytemateriaalia täällä yliopistolla, joten tutkinto tuntuu osittain myös pakolliselta pahalta. Kontaktit, kiinnostus, pätevyys ja omistautuneisuus tuntuvat olevan merkittävästi olennaisempia uran kannalta kuin koulutus.
  • 0

Make up your mind and call me then.
Kingpin

Re: Työ ja koulutus

ViestiKirjoittaja Timba » 08.03.2014 14:17

Mulla on jo 15 vuotta takana, tai siis toukokuussa tulee, työelämää. Sekalaista sisälogistiikkaa. Nyt työnjohtajana. Ei huippuansioille pääse, mutta eipä ole koulutustakaan kuin Raksa amis 90 luvun lopulta.

Sitten nyt tietysti yritystoimintaa perheyrityksen muodossa ja uusimpana noita ilotulituksia alan myydä ja ampumaankin sitten kun saa paperit siihen hommaan.

Eipä mulla tuon päätoimen suhteen ole erikoisia suunnitelmia. Jos saisi vähän liksaa vielä paremmaksi, ei oo helppo rasti sekään.
  • 0

Timba

ViestiKirjoittaja Loftis » 08.03.2014 14:52

DI:n tutkinto löytyy sähköltä. Elektroniikkaa ja teollisuustaloutta lueskelin. Työelämän aloitin 2005 siltä pohjalta. Nyt on sitten alanvaihdos ollut käynnissä viimeiset vuodet ja KTM:n paperit pitäisi tulla postilaatikkoon ensi kuun aikana.
  • 0

Loftis

ViestiKirjoittaja Jorie » 08.03.2014 15:38

Koulutuksena on ihan vaan paperiprosessinhoitajan koulutus amiksessa, 2006 valmistunut sieltä ja sen jälkeen toiminut flexopainajana samassa yrityksessä.

Olen tässä miettinyt amk aikuispuolta, en ainakaan vielä ole saanut aikaiseksi...
  • 0

Jorie

ViestiKirjoittaja Tomppa » 02.05.2014 14:55

Ensi kosketus foorumille. Vaikuttaa lupaavalta paikalta.

Minulla on puolimatruusin paperit ja ammattikoulusta raksalinja on käyty 90-luvulla. 2000-luvun alussa kävin iltalukion ja AMK, josta valmistuin tietojenkäsittelyn tradenomiksi. Työskentelen nykyään suomalaisella operaattorilla, kehittelemässä IP-pohjaisia puhelinjärjestelmiä.

Aktiivisesti olen säästänyt/sijoittanut muutamia vuosia. Syksyllä "jouduin" meilkein kaiken vain myymään, ostaessani Espoosta suurehkon rivitalon. Nyt oikeastaan aloitellaan alusta.
  • 0

Tomppa

ViestiKirjoittaja Timbo » 03.05.2014 10:55

Maa- ja vesirakentamisen raksainssi (AMK). 6 vuotta ollut työelämässä valmistumisen jälkeen ja tällä hetkellä työpäällikkönä kotimaisessa Infrayrityksessä. Olen vähän sellainen persoona, että kyllästyn hommaan nopeasti jos haasteita ei ole tarpeeksi. Tällä hetkellä olen hyvin tyytyväinen työhöni, sillä palkkaus vastaa hyvin työn haastavuutta ja joka päivä saa oikeasti laittaa itsensä likoon.
  • 0

Timbo

ViestiKirjoittaja Nurmituomas » 05.05.2014 11:27

Tietoliikenne insinööri, ammattikoulu sähköpuolelta alla.

ja töissä alalla ja jo ennen insinöörihommia, noin 20v yhteensä.
  • 0

Nurmituomas

ViestiKirjoittaja Thain » 11.05.2014 19:49

Taloushallinnon merkonomi vuodelta 2011, kohta valmistumassa tradenomiksi ja työ tällä hetkellä pankissa lattiatason hommissa, unelma olisi tehtä jotain sijoittamiseen liittyviä tehtäviä mitkä ois jotain muuta kuin pankin rahastojen kauppaamista asiakkaille. Tosin tuntuu että pitäisi olla maisterin paperit, että pääsee johonkin vaativampiin hommiin etenemään ellei sitten ole jokin myyntimies tai "yksityispankkiiri". Kenelläkään vinkkejä miten kannattaisi edetä ja minkä tyyppisiin hommiin hakeutua jos haluaa tässä unelmassa edetä? Tai onko kenellekään hyviä kokemuksia näistä sijoitusyhtiöistä? Lisäopinnot eivät ainakaan tällä hetkellä houkuttele jos eivät ole välttämättömät...
  • 0

Thain

ViestiKirjoittaja tuurek » 12.05.2014 22:31

Olen Bachelor of Business Administration vuosimallia 2013 Jyväskylän ammattikorkeakoulun kansainväliseltä linjalta. Ohessa luin Jyväskylän yliopistossa kaksi vuotta japanin kieltä.

Olen suorittanut vaihto-opiskeluni etelä-Japanissa ja työharjoittelussa olen ollut puoli vuotta Suomen suurlähetystössä Tokiossa. Siellä tehtäväni olivat lehdistöpuolella ja talous- ja sijoituspuolella. Olen ollut myös Finpron kanssa yhteistyössä avustamassa suomalaisia yrityksiä heidän laajentaessaan toimintaansa Japaniin.

Tämän vuoden syksyllä aloitan maisteritason opinnot Jyväskylän kauppakorkeakoulun englanninkielisessä ohjelmassa, pääaineena yrittäjyys. Eli pari vuotta vielä koulua ja sitten pitäisi olla MSc in Econ. paperit kourassa.
  • 0

tuurek

ViestiKirjoittaja LaPa » 19.05.2014 12:28

Tämä ei nyt ihan suoraan liity aiheeseen, mutta hyvä kirjoitus siitä kuinka tärkeää meille kaikille Suomalaisille hyvä taloustaito on:

Onko talouslukutaidosta rahassa mitattavaa hyötyä?
Miksi talousosaamiseen kannattaa investoida? Mitä hyötyä siitä on? Ohessa kaksi fakta-näkökulmaa:

Yksilön hyödyt. Hyvän talouslukutaidon omaavat hallitsevat tutkimusten mukaan rahojaan paremmin. He osallistuvat todennäköisemmin osakemarkkinoille, heidän sijoitussalkkujensa tuottokehitys on muita parempi ja he valitsevat myös todennäköisemmin alhaisemman hallinnointikulujen rahastoja. Hyvällä talouslukutaidolla näyttäisi myös olevan yhteys parempaan varallisuuden kehitykseen ja velkaantumisen hallintaan. Talousosaajat tapaavat valita sellaisia luottoja, joissa korkokulut ja muut lainanhoitokulut ovat edulliset. Talousosaamisen vahvistuminen vaikuttaa myös muutoksen hallintaan. Hätiköityjä päätöksiä tehdään harvemmin.

Yhteiskunnan hyödyt: Talousosaamisen vahvistuminen hyödyttää yhteiskuntaa lisäämällä tietoisia ja vastuullisia talouspäätöksiä. Tämä lisää markkinoiden tehokasta toimintaa, kun hyvin talousasioita hallitsevat asiakkaat vaativat parempia palveluja ja edullisempia hintoja. Palveluntarjoajien, kuten pankkien ja varainhoitajien, välinen kilpailu lisääntyy, mikä edistää myös uusia tuote- ja palveluinnovaatioita. Samaan aikaan julkisen sektorin tarve säännellä markkinoita näiltä osin pienenee. Julkisen sektorin taakka kevenee myös sitä kautta että tarve verovaroin tukea huonosti taloutta ymmärtäviä ja huonoja talouspäätöksiä tehneitä vähenee.

Talouslukutaidosta on siis rahassa mitattavaa hyötyä sekä yksilölle että yhteiskunnalle.
  • 0

LaPa

Seuraava

Paluu Yleistä