Tamturbo

Startup-related discussion / Startup-yrityksiin liittyvä keskustelu

Valvoja: Ram

Re: Tamturbo

ViestiKirjoittaja Timba » 20.12.2018 17:03

Vielä noista varsinaisista kaupoista ja piloteista, kun sitä puolta tietysty tutkinut.

Käsittääkseni Tamturbon meneillään olevat pilotoinnit ovat sujuneet erittäin hyvin ja johtaneet kauppoihin. Lisäksi mitään varsinaisia ongelmia ei ole ollut, eikä häiriöitä tuotannossa. Ja uusia merkittäviäkin projekteja on käynnistetty ja käynnistetään josta lupa odottaa hyvää tulevaisuudessa.

Kauppoihin kääntyneiden pilottien lisäksi muiden, ilman pilottijaksoa tapahtuneiden kauppojen, asiakastoimitukset ovat menneet hyvin, ja asiakkaat ovat todella tyytyväisiä.

Tamturbo on vähän niinkukin juna. Etenee ja puskee eteenpäin. Ei vedä niinkuin raketti, mutta samalla mahdollisuus siihen että "lässähtää" on mielestäni siten paljon pienempi. Ei siis kiireisen sijoittajan osake.
Timba

ViestiKirjoittaja Timba » 27.02.2019 15:31

Tamturbon anti tulossa.

Ensiksi siis nyt voi merkitä ne jotka jo omistajia jos osakkeita jää niin perään on yleisöanti. 250.000 osaketta niin enpä ihmettele jos ei yleisöantiin mitään jää.

Itse todennäköisesti lisään vähäsen, lisäisin reilummin mutta pitäisi olla euroja maksaa merkinnät.
Timba

ViestiKirjoittaja Timba » 12.03.2019 13:24

Tein tänään itse merkinnän. Olisihan sitä voinut merkitä paljon enemmänkin, mutta kaikki pitää jotenkin rahoittaa.

Vielä siis ehtii, 15.3. menee tämä vanhoille omistajille suunnattu anti kiinni ja sitten nähdään jääkö tuohon vapaasee kierrokseen osakkeita. Yritän muistaa laittaa infoa tästä.
Timba

ViestiKirjoittaja Jorie » 13.03.2019 22:08

Harmi kun en itse osallistunut aikoinaan toiseen kierrokseen, nyt joudun odottamaan josko jäisi osakkeita jaettavaksi yleiseen antiin.
Jorie

ViestiKirjoittaja Timba » 15.03.2019 16:20

Moi,

Kannattaa nyt sitten seurata tarkkaan mitä tapahtuu. Tänään klo 16.00 sulkeutuu tämä entisille omistajille suunnattu anti ja tuolla ehdoissa lukee näin:

3.2. Yleinen merkintäaika 16.3.2019-30.4.2019
Elleivät kaikki merkittävissä olevat osakkeet tule merkityiksi nykyisten osakkaiden toimesta, osakkeita
tarjotaan yhtiön ulkopuolisille tahoille samoilla Osakeannin ehdoilla. Yleinen merkintäaika alkaa 16.3.2019 ja
päättyy 30.4.2019.

Käsittääkseni tuo menee kiinni kun merkinnät on tehty eli jos olen ymmärtänyt oikein niin nopeat syövät hitaat. Eli kannattaa toimia heti JOS osakkeita jää vielä yleiseen merkintään. Minä en ainakaan ymmärtänyt että tuossa odoteltaisiin että miten paljon tulee merkintöjä ja jaetaan sitten merkitsejöiden kesken vaan anti kestää sen mitä osakkeita on jäljellä yleisen annin puolella.

Voin olla väärässä toki, jokainen lukee itse matskut läpi ennen päätöksen tekoa.
Timba

ViestiKirjoittaja Timba » 20.03.2019 20:00

Näillä näkymin suurelle yleisölle olevalle annille jäisi jonkin verran tilaa, että jos on kiinnostusta sijoittaa suoraan Tamturboon niin minulta saa siihen linkin josta saa ladattua materiaalit.

Minun käsityksen mukaan Tamturbon hallitus voi ja varmaan keskeyttää annin kun se tulee täyteen, eikä päästettäisi mitään överiä ylimerkintää tapahtumaan ja siten alkaisia hirveä jakaminen että kelle jää lopulta ja mitä.

Eli kannattanee toimia ripeästi. Jos linkin tarvitsee, niin sähköpostia timo.ruokolainen(at)karto.fi niin ei tule mitään pitkää viivettä saada materiaalit. Linkin takana siis kaikki sijoittajamateriaali, annin ehdot, merkintälomakkeet ja ohjeet merkitä jne. Helppoa oli kun itse sen tein.
Timba

ViestiKirjoittaja Jorie » 21.05.2019 11:29

Milloinkohan nämä uusimman annin merkinnät näkyvät arvo-osuustilillä. Itsellä ei ainakaan vielä näy.
Jorie

ViestiKirjoittaja Provikka » 26.05.2019 12:53

Annin valuaatio on käsittämättömän överi.
Firma myi viime vuonna ehkä 4 kompressoria, joista liikevaihtoa 0,5 miljoonaa euroa.
Tilauskannassa on nyt 5 kompressoria, yhteisarvoltaan 0.8 miljoonaa.

Miten tällainen yritys voisi antiesityksen mukaisesti listautua pörssiin vuoden 2019 lopussa?
Ei mitenkään. Jokainen ymmärtää tämän.
Se on puppua, jonka ainoa tarkoitus on houkutella sijoittajia tähän antiin.
Siis valehdellaan, jotta saataisiin rahaa firman kassaan.

En arvosta moista toimintaa, joten pidän näppini hyvin kaukana tästä yrityksestä.
Valuaation ymmärtäisi, jos tilauskannassa olisi 50 kompressoria, arvoltaan 8 miljoonaa.
Mutta ei. Niitä on 5 kpl.

Jos viime vuonna myytiin 4 kompressoria ja tänä vuonna vaikkapa 7-8 kpl, täyttyykö annissa esitetyt tavoitteet?
Ei täyty, kompressoreja pitäisi myydä tänä vuonna vähintään 30.

Tämä yritys tulee vielä osakkeenomistajien kukkarolle jatkoanneilla. Esitetyt tavoitteet eivät täyty, ei lähellekään ja hintalappu on aivan jäätävän korkea - perustuen epärealistisiin kasvusuunnitelmiin.
Viimeksi muokannut Provikka päivämäärä 26.05.2019 13:00, muokattu yhteensä 1 kerran
Provikka

ViestiKirjoittaja Provikka » 26.05.2019 12:59

Katsokaa niitä edellisen annin esitemateriaaleja.
Ollaanko nyt siellä, missä niiden mukaan pitäisi liiketoiminnallisesti olla? Ihan aidosti?

Uskotteko sitä taustaa vasten tämän uuden annin yhteydessä esitettyihin huimiin kasvunäkymiin?
Niihin on kovin vaikea uskoa kun tälle vuodelle on saatu tilauksia viidestä kompressorista.
Provikka

ViestiKirjoittaja Timba » 02.06.2019 20:25

Tamturbo on kommunikoinut, että tavoittelee listautumisvalmiutta 2019 loppuun mennessä. Tarkoittaa minun ymmärtääkseni, että on teknisesti valmis esim First Noth listalle, joka ei ole kummoinen juttu. Kokonaan eri asia on itse listautumisen ajankohta, ja siihen liittyen yhtiö ei ole antanut arvioita. Raportointi jne on kehitetty listautumisen vaatimuksien mukaiseksi.

Olen seurannut yhtiötä jo pidempään ja yhtiö ja sen liiketoiminta on kehittynyt kokonaiskuvassa sen mukaan mitä on jo vuosia sitten tavoiteltu. Viivettä on kyllä jonkin verran tullut tavoitteiden toteutumiselle, joka on käsittääkseni aikalailla normaalia teknologia start-upeille, jotka kehittävät tyhjästä huipputeknologiatuotteita kansainvälisille markkinoille. Tavoitteiden asettamisen tarkkuus paranee koko ajan.

Yhtiön arvonmääritys ei perustu tällaisissa yhtiöissä nykyisille ja seuraavan vuoden liikevaihto- ja kannattavuusluvuille. Niiden mukaanhan firman arvo olisi negatiivinen. Tällaisissa katsotaan pidemmän aikavälin mahdollisuutta, joka on Tamturbon tapauksessa suuri. Ja siis kyseessä on edelleen start-up, missä on sellainen joka on ollut esim. 5 vuoden jälkeen voittoa tuottava ja osinkoa jakava?

Sain käsiini hijattain riippumattoman Brittiläisen osake-analyysiyhtiö Redburnin (www.redburn.com) raportin. Redburnin osake-analyytikot ovat seuranneet teollisuuskompressorialaa ja sen markkinajohtajaa Atlas Copcoa pitkään. Tuoreimmassa raportissa on huomioitu teknologiamurros kohti suurnopeusturboja teollisuuden yleisimmällä painealueella, samoin kun se on jo tapahtunut matalapainepuolella.

Raportti huomioi Tamturbon murroksen kärkiyhtiönä myyntikumppaneidensa esim. Sulzerin kanssa. Analyytikot arvioivat todella merkittävää öljyttömien ruuvikompressoreiden huoltoliiketoiminnan vähentymistä Tamturbon teknologian yleistymisen myötä, ja sitä kautta merkittävää perinteisten kompressoriyhtiöiden valuaation laskua. Kääntäen tämä tarkoittaa valtavaa mahdollisuutta Tamturbolle meneillään olevassa teknologiamurroksessa.

Se missä on vähän menty metsään on arviot siitä miten pitkän ajan ottaa asiakkaan tarpeesta tilaamiseen prosessi. Se on ehkä Tamturbon arvioissa ollut liian lyhyt. Taas vastaavasti kun kauppa tulee ja pystyy näytämään että tuote vastaa lupauksia, on jatkokaupat helpommat ja kuitenkin on asiakkaita millä on useita tehtaita ja kompressoreita jopa satoja.

Itse olen mukana luottavaisin mielin ja se joka mukaan haluaa pitää olla kärsivällinen. Nämä ei ole mitään pikavoittohommia!
Timba

Edellinen

Paluu Startup Companies / Startup-yritykset